Continuous Scientific Initiation in Undergraduate Medicine

UNIEURO’s Innovative Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61695/rcs.v2i1.30

Keywords:

Scientific Initiation, Undergraduate Medical Education, Active Learning, Scientific Research, Evidence-Based Medicine

Abstract

This article describes the structure of the Scientific Initiation (SI) model being implemented in the undergraduate medical program at the UNIEURO University Center in Brasília, DF, Brazil. The basic premise of this model is based on the idea originally developed by Alexander von Humboldt, who was responsible for creating an emblematic model of a research-oriented university, emphasizing aspects such as interdisciplinarity, education through research, and the inseparability of teaching and research. Humboldt viewed knowledge as an interconnected continuum, where different fields of study overlap and interact. In the UNIEURO SI model, students are immersed over eight semesters in continuous grounding in the scientific method with the aim of developing skills such as critical thinking, solving complex problems, teamwork, and scientific communication. The methodology employed is described in detail, enabling the replication of the program by other higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Tomaz, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

Érico Augusto Rosas de Vasconcelos, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

Guilherme Augusto Santos Bueno, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

Márcia de Cantuária Tauil, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

Thais Ranielle Souza de Oliveira, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

Joaquim Brasil-Neto, Centro Universitário Euro-Americano

Docente do curso de Medicina, Centro Universitário Euro-Americano – UNIEURO, Brasília, DF, Brasil.

References

Barbosa PP, Santos D, Tonidandel SMR. Scientific Initiation as a strategy for the development of Scientific Literacy in basic education students: reflections from the Cientista Aprendiz. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 2022; 13(4);p. 1–23. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n4a02

Brasil-Neto JP. Análise crítica da pesquisa clínica. Brasília, DF: Editora Clube de Autores, 2022. Disponível em: https://clubedeautores.com.br/livro/analise-critica-da-pesquisa-clinica.

Capp, E, Nienov OH. Bioestatística quantitativa aplicada. 2020. Editora UFRGS. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/213116/001117616.pdf

Cardoso GP et al. Visão geral de um programa de iniciação científica em Medicina: experiência do curso de Medicina da Universidade Federal Fluminense. Pulmão RJ, 2004; 13(3):174-181. Disponível em: http://www.sopterj.com.br/wp-content/themes/_sopterj_redesign_2017/_revista/2004/n_03/05.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

Evans I, Thornton H, Chalmers I. Avaliação de tratamentos de saúde. Disponível em: https://pt.testingtreatments.org/. Acesso em 15 mar. 2024.

Faria L. et al. Medicina baseada em evidências: breve aporte histórico sobre marcos conceituais e objetivos práticos do cuidado. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 2021; 28: 59-78. https://doi.org/10.1590/s0104-59702021000100004

Krug RR, Vieira MSM, Maciel MVA, Erdmann TR, Vieira FCF, Koch MC, Grosseman S. O “Bê-Á-Ba” da Aprendizagem Baseada em Equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, 2016; 40(4): 602-620. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00452015

Krull W. Exporting the humboldtian university [Review of Humboldt International. Der Export des deutschen Universitätsmodells im 19. und 20. Jahrhundert, by R. C. Schwinges]. Minerva, 2005; 43(1): 99–102. https://doi.org/10.1007/s11024-004-6633-z

Lee GSJ. et al. Teaching medical research to medical students: a systematic review. Med Sci Educ, 2021; 31(2): 945-962. https://doi.org/10.1007/s40670-020-01183-w

Lima IT et al. Cobertura vacinal do sarampo e sua relação com a reemergência da doença no Brasil no período entre 2016 e 2021. Preprint.

Massi L, Queiroz SL. Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora Unesp, 2015. https://doi.org/10.7476/9788568334577

Marconi MA, Lakatos EM. Metodologia Científica. Grupo GEN, 2022.

Nybom T. The Humboldt Legacy: Reflections on the Past, Present, and Future of the European University. High Educ Policy, 2003; 16: 141–159. https://doi.org/10.1057/palgrave.hep.8300013

Oliveira MCC et al. Dispositivo Intrauterino de cobre: análise dos fatores que interferem em sua taxa de inserção na atenção primária à saúde. Preprint. Disponível em: http://doi.org/10.6084/m9.figshare.24845400.

Ötleş E et al. Teaching artificial intelligence as a fundamental toolset of medicine. Cell Reports Medicine, 2022; 3(12): 100824. https://doi.org/10.1016/j.xcrm.2022.100824

Pirajá SRS et al. Transtorno do estresse pós-traumático em profissionais de saúde emergencistas. Preprint.

Vieira S. Estatística o que é. Digitaliza Conteudo, 2023.

Vieira S. Introdução à bioestatística. 6. ed. Grupo GEN, 2021.

Vieira S, Hossne WS. Metodologia científica para a área de saúde. Grupo GEN, 2021.

Weidener L, Fischer M. Artificial Intelligence Teaching as Part of Medical Education: Qualitative Analysis of Expert Interviews. JMIR Medical Education, 2023; 9(4): e46428. https://doi.org/10.2196/46428

Published

2024-03-28

How to Cite

Tomaz, C., Vasconcelos, Érico A. R. de, Bueno, G. A. S., Tauil, M. de C., Oliveira, T. R. S. de, & Brasil-Neto, J. (2024). Continuous Scientific Initiation in Undergraduate Medicine: UNIEURO’s Innovative Experience. Revista Ciências Da Saúde Ceuma, 2(1), 7–27. https://doi.org/10.61695/rcs.v2i1.30

Issue

Section

Article